NoSpang.com

'De botte Surinaamse strijdbijl' E-mailadres
dinsdag, 23 september 2014 14:28

COLUMN - De discussie over zwarte piet is niet gaan liggen en is bijgevolg weer opgelaaid. Naarmate de maand december beter van achter de horizonlijn gloort des te meer de strijdkreten met betrekking tot de afschaffing van sinterklaas het Nederlandse luchtruim vullen. Ik wil naar mijn landgenoten toe niet beledigend zijn maar alle Surinaamse protesten met een ietwat landelijk karakter kunnen qua gradatie en maatschappelijke relevantie niet eens boven de diepte van het  krasje op een voetbal torenen.  Onderwerpen die veel van de Surinaamse ...

geestelijke energie vergen verdwijnen even snel van de agenda als toen die erop werden gezet. Een illustratief voorbeeld is de honderd procent controle van niet-blanke Surinamers  op Schiphol op de vlucht tussen Amsterdam- Paramaribo.  Er ontplofte maar één keer een mega Surinaams oewwij en viel er daarna een stilte zoals wij die enkel kennen in rauw- en meditatiecentra. Ik kan mij nog het zin- en inhoudsloze gesar van Surinamers herinneren tegen de invoering van het woord “allochtoon” voor niet-Hollanders. De eerste gedachte die de periferie van mijn brein binnen hupte was: “ Er moet maar gauw een creatieve en inventieve Surinamer opstaan die z’n Landgenoten betere protestthema’s ter hand moet stellen om hen zo van hun platitudes  af te houden”. Toegegeven dat Nederland zo overvol is dat opvallen op een normale en fatsoenlijke manier er gewoon niet zit waarbij de enige weg die dan open staat die van de malle fratsen betreft desnoods  middels het buikdansen met een ontblote schurftige onderbuik.  

Ik vind de immigratieviering en slavernijherdenking niets anders dan het geleiden van opgespaarde futiele emoties naar een geestelijk afvoerkanaal , bevattende stilstaand beschimmeld water, met de hoop dat er ook iets materieels in komt aandrijven. De beste distributeur van het koloniale erfgoed is de Surinamer zelf en niet eens de kolonisator. Deze laatste heeft enkel het concept en de maquette neergezet en de Surinamer heeft op basis daarvan zelf het officiële bouwwerk gerealiseerd. Niet zelden hebben Surinamers in een exuberante opwelling Hollanders erop gewezen dat zij het welvaart van hun land te danken hebben vanwege hun slavernij verleden en de roof van delfstoffen en edelstenen uit Surinaamse bodem. Anno 2014 leggen dezelfde roepers hun eigen landgenoten het strobreed in de weg wanneer zij in eigen land graag iets zouden willen realiseren en faciliteren zij buitenlanders waaronder ook Hollanders om in Suriname lucratieve bedrijvigheden te kunnen opstarten met de gillende Surinamers als loyale klandizie en kooplustige passanten om zich heen. Welke slavernijherdenker is het hier niet mee eens? Niet allemaal tegelijk, a.u.b!!

Terugkerend naar de slavernijkwestie moet bij deze worden opgemerkt dat het  hele gesublimeerde gevoel van onrecht geen hout snijdt. Surinamers hebben in het land van herkomst zelf uitbundig het sinterklaasfeest gevierd waarbij zwarte piet ( in Suriname Pieter Baas genoemd) zich nog een keer zwart ging schminken. Elke Hollandse trek en/of attribuut in het Suriname van vóór de onafhankelijkheid welke men dacht zich eigen te hebben kunnen maken , werd gretig gebruikt om elkaar de loef af te steken. De wijze waarop Surinamers  in die periode elkaar tergden en griefden met bijvoorbeeld de vermeende eclatante Nederlandse taalbeheersing , was in intensiteit niet eens zo heftig in Nederland  toen de Hollander gepreoccupeerd raakte door de Surinaamse lexicale aberratie, de Surinaamse spraakklank die bij hem op de lachspieren werkte en de Surinaamse specifieke taalvormen die het onderwerp van gesprek werden in stamkroegen, kantine bezoeken , zogeheten taalonderonsjes etc.   Staat de protesterende goegemeente hier weleens bij stil ? Niet allemaal tegelijk a.u.b.

Een enkele gewezen Surinaamse magistraat repte ooit op de beeldbuis dat Nederland een rassenjustitie kent. Over de arbeidsmarkt zijn de feiten evident. Is dit niets voor de protesterende, in opmars geraakte Surinamers om te eisen dat de Nederlandse wetboeken teruggebracht zouden moeten worden naar het formaat en de omvang van Donald Duck, hetgeen Geert Wilders ook over de Koran zei? Juist in de wetboeken talmen er wetten die dateren uit de periode van de slavernij en die dan ook bedacht en verzonnen zijn geweest door bezopen, hallucinerende slavendrijvers die opstandige slaven met een hakbijl op zich zagen aankomen. 

Integere Nederlandse advocaten zeggen zelf dat allochtonen voor bepaalde misdrijven worden bestraft waar een blanke Hollander voor wordt vrijgesproken en dat allochtonen vaak zwaardere straffen worden opgelegd voor misdrijven waar hun Hollandse ambachtgenoten er met een sissertje weg kunnen. Als er uit de samenleving opklinkt dat Nederlandse rechters te licht straffen dan bedoelen vaak de Hollanders ermee dat allochtonen voor het kleinste vergrijp het liefst zonder enig proces levenslang opgesloten zouden moeten worden. Zelfs sommige rechters en officieren van justitie delen deze visie, ook al moeten zij zich tussen hun zin in binnen de beperkingen handhaven. Het is uiteindelijk deze categorie rechters die aan een burn out lijdt en zich van haar levenslange benoeming distantieert om  zich vervolgens met een riante regeling in een Aziatisch land te kunnen vestigen om zich er aan werkzoekende minderjarigen te kunnen vergrijpen. 
 
 

 


We hebben 394 gasten online

Polls